Mammaåldern vilken ålder är bäst? 

4 barn med 12 års mellanrum mellan kullarna. Mer än en gång har jag funderat på hur jag egentligen tänkte när jag valde att börja om. En dotter på 14 och en son på 12. Halvvuxna superfina barn. Men träffar man sin livskamrat och denna nu råkar vara hela 6 år yngre och som dessutom inte har egna barn så vill man ha barn tillsammans. Att dela barn tillsammans är ju det bästa gåvan man kan ge varandra. 

Mina barn har vuxit upp under helt olika förhållanden. Jag var ensam rätt länge med mina minsta och vi hade det riktigt tufft emellanåt. Dessutom hade jag inga släktingar som bodde i närheten. Barnen bodde hos sin pappa varannan helg med andra ord var jag ensamstående. Tiden var jättetuff och inte speciellt trevlig. Barnen var ofta sjuka och jag tog hand om dem själv. Det blev mycket nudlar och blodpudding och absolut inga spontan inköp. Jag bodde själv i en hyresrättstvåa inne i stan där jag sov i vardagsrummet. Men det funkade och vi blev väldigt tighta jag och barnen. Man växer ihop på ett fantastiskt sätt. Vi har verkligen ett speciellt band idag. Att få barn när man är 22 jämfört med 38 är en enorm skillnad rent kroppsligt. 

Som 22åring var jag återhämtad efter 3 veckor både viktmässigt och känslomässigt. Som 38åring så tog det lång tid runt 1 år, och då var inte ens kroppen lik sin forna form. Som ung hade jag mer energi men jag önskar ändå att jag kunnat ge mina stor barn samma trygghet finansiellt och emotionellt som jag kunna gett min äldre. Jag tycker att jag varit en bättre mamma till mina små barn på många sätt. 

Mina små har det otroligt förspänt, de bor bra med egna rum i en stor lägenhet. De får åka på skidsemestrar och sommarsemestrar de får prova olik aktiviteter och har 2 engagerade föräldrar. De kommer komma ut som välförsedda unga människor förmodligen med en bra utbildning och ett bra sparkonto. 

Jag själv har gjort en enorm resa, från ha gått från fattigdom till att högskoleutbildning i samband med mina 2 senaste  graviditeter.  står jag här på andra sidan som en ny människa.  Är jag lyckligare? Ja på vissa håll på andra inte. 

Däremot har jag ett fantastiskt förhållande med mina stora barn, mycket pågrund av att vi bara hadde varandra. De är idag två fantastiskta unga vuxna. Respektfulla och duktiga och min dotter är i dag min allra närmsta vän.  Jag älskar dom och respekterar dem djupt. Superfina!

Så om jag skulle välja en ålder att bli mamma på så skulle jag valt att få barnen när jag var runt 28-30. Klar med utbildning påbörjad karriär, rest ,levt livet lite förhoppningsvist fått ihop ett sparkapital. 

Min karriär har jag först påbörjat nu, lite för sent för att den riktigt ska ta fart samt är jag lite för gammal för att ha en chans mot alla pigga nyexad smarta 27 åringar. Är jag dessutom riktigt ärlig så tycker jag inte det är speciellt kul. Det finns viktigare saker i livet än att slava för någon annan. 

  

Leave a Reply

