Förhållanden

Precis när barnen blivit lagom stora, sådär stora så att de börjar klara vissa väsentliga delar själva. När man precis kan börja andas igen efter ett antal år av nattvak, barnsjukdomar, blöjbyten,välling, amning och allt annat trevligt som tillhör dessa år. Så är det meningen att man ska hitta tillbaka till varandra. Hitta den gnistan och otroliga längtan man hade för  varandra innan det klev in minimänniskor in i ens värld. Ni som varit smarta och lyssnat på god råd “glöm inte bort varandra” ha tid för varandra osv osv. Grattis! Ni kan sluta läsa här. Ni andra kan stanna kvar. 

Den som ärligt kan säga att de inte förändrats under småbarnsåren kan jag bara säga otroligt bra jobbat. Vi andra som jag ändå tror är majoriteten kan känna er lugna, ni är inte ensamma. Småbarnsåren är krävande, och lika mycket som man tappar bort varandra tappar man oftast även bort sig själv. 

Jag måste erkänna att jag känner mig fortfarande vilsen. Känns som man levt för andra ett bra tag nu och vant sig vid det. Jag tycker att det är otroligt viktigt att man hittar sig själv igen. Att man inte fastnar i “mammafacket” Och inte kan identifiera sig med något annat. Samtidigt är det viktigt att acceptera att allt inte är och kommer förmodligen aldrig bli som det tidigare har varit. Varken med maken, vännerna eller jobbet. Man ser på livet på ett annat sätt än tidigare.

Många väljer att skilja sig mitt i småbarnsåren och det är en konsekvens av att man tappat bort varandra. Många kvinnor känner också ett behov av att frigöra sig. Speciellt idag när vi inte har ett ekonomiskt beroende (oftast) av  männen. Vi kvinnor har blivit mer egoistiska på bra sätt. Vi utvecklas enormt under graviditet och småbarnsåren och kommer ut på andra sidan som självständiga individer.  

Många kämpar på några år till och andra slänger in handduken direkt. Jag förespråkar inte skilsmässa på något sätt, man ska göra det som känns bra själv. Framför allt lyssna på den inre rösten. Den vet oftast bäst. 

Leave a Reply

