Bikram Yoga,

nära-döden-upplevelse, för ett par veckor sedan anmälde jag och en kollega oss till Bikram Yoga på en studio ( #yogahimsa#)  på Östermalm i Stockholm. Jag har provat på några Hot Mojo pass på Sats så jag är inte helt novis. Nu ska jag erkänna att jag är långt ifrån en Yogi men jag respekterar dem fullt ut. . Tanken bakom att mitt deltagande är att få tillbaks lite av den vighet jag tidigare haft. Vore väl häftigt att gå ner i spagat vid min ålder. Eller kanske inte. 

Väl på studion möts jag av 2 Yogis män. Här råder tystnad och skoförbud (fick snabbt erfara det när jag råkade trampa in till receptionen iförda mina ballerina).  Nåväl bakom disken satt typiska för mig Yogisar båda slanka, iförda just yogakläder. 

Fick skriva in mig och gå ner och byta om. Otroligt fräscht, frågar snabbt en av yoga tjejerna i omklädningsrummet om det gick bra att enbart ha sportBH på sig eller om man behövde en T-shirt? Fick en snabb blick där svaret var här råder tystnad. Varav hon viskar tillbaks det är Ok. 

Inne i salen råder Thailands hetta utan dess like, 35 grader. Yogis mannen med tofs blir vår ledare han börjar med djupandning. 

Någon i rummet andas riktigt läskigt. Jag får svårt att koncentra mig på min andning. Jag lyckas leverera bra, vissa positioner är bara att inse att mina ben inte kan utföra. Efter ca 1 timme är jag mer än redo att kasta in handduken. Minns dock att jag läst att man inte får lämna rummet. Efter 1:30 är jag verkligen nära döden. Svettas mängder från armar och ben. 

Tillslut är passet över, en befrielse, lie nervös att man kanske inte ens får smörja in sig med lotion. Pga av doftförbud, vad vet jag men så var det inte och efteråt kan jag meddela att jag känner mig oerhört ren. Finns inte en pormaskar eller uns av gifter kvar i den här kroppen. Betyget blev i vilket fall mycket bra. Studion var fantastik fin och en mycket bra instruktör. 

Eftersvettades bara i någon timma efteråt 😜

Leave a Reply

