Enyoing!!! 

Sverige är ju ett fantastiskt land på många sätt, vi ska verkligen inte klaga. Men vissa instanser funkar inte alls,eller  rättare sagt för att vara diplomatisk fungerar mindre bra. Som medmänniska i detta långa land ska man ha koll på allt. Man ska vara med i A-kassan och facket, man bör med jämna mellanrum uppdatera sin inkomst och se till att alla uppgifter stämmer. 

Jag har arbetat hela mitt liv, har aldrig varit arbetslös. Jag har alltid skött alla mina åtaganden vad det än gäller. Dvs har inga anmärkningar eller för den delen  lyft bidrag trots att jag varit ensamstående mamma under långa perioder. Jag tycker mig vara en bra medmänniska som inte varit till någon belastning och jag har lyckats fram till nu. 

Blev uppsagd pågrund av arbetsbrist för ett tag sedan, har sedan dess sökt jobb, tyvärr utan framgång. Jag är driven av mig och befinner mig i en situation som jag själv inte valt. Jag trivs med att jobba och mår bra av det. 

Så nu till mitt dilemma missade att anmäla mig till A-kassan i tid. Jag har alltid varit med i facket men har av någon anledning missat A-kassan. Inser ju idag att jag skulle gjort helt tvärtom. Dvs betalat A-kassan och struntat i facket. För facket har ju inte hjälpt mig i min situation alls. Det som nu har hänt är att jag kommer få lägsta möjliga A-kasse ersättning, summan är ett skämt. Vad kan jag säga? 

Att jag inte belastat samhället på något sätt har gjort att jag nu när jag faktiskt behöver hjälp får sämsta hjälpen någonsin. Jag som inte ens vill vara i denna situationen, jag bad aldrig om att få gå från mitt arbete. Så tacken för att man sköter sig och tar hand om sitt eget bohag stöter mot patrull. Känns astråkigt.

Så alla ni därute, glöm inte att betala den där A-kassan!

  

Leave a Reply

