Psykologi på hög nivå, eller tjuvlyssning?

Jag är genuint intresserad av människor. Vad olika personligheter kan tillföra eller förgöra. Som person är jag rätt öppen av mig, jag delar med mig av mig själv utan att för den skull avslöja alla mina inre demoner. Långt ifrån alla gör det, vilket är bra. Det är bra med dynamiken av olika karaktärer i en grupp, fast jag föredrar att umgås mer med vissa. Jag har en stor social förmåga, jag kan umgås med i stort sett alla utan problem. Jag får energi av andra. 

Det finns ett fåtal huvudkaraktärer där ute, lär man sig dom så har man nytta av dem i många olika sammanhang. För mig personligen gillar jag människor som delar med sig lite av sig själva. Det gör relationerna så mycket mer intressanta. 

För en bra diskussion eller samtal är att ge och ta, att dela med sig lite av sitt bagage och tankar. Sedan har vi de där personerna som alltid finns med på alla sociala sammanhang men som inte säger speciellt mycket. De sitter mest och nickar, lyssnar och kan i bästa fall kommentera något men avslöjar yttersts sällan något personligt om sig själva. De åker snålskjuts på andras berättelser för att sedan vara knäpptysta. Vad får dom ut av det? Är det dom som är supersmarta? Tillräkligt sociala för att bli inbjudna men håller sedan tyst för att inte avslöja något. De riskerar ju aldrig att hamna på någons skitsnackslista. Det kanske är strategisk Psykologi på högsta nivå. 

 Sedan finns det dom som  oavbrutet pratar om sig själva och inte väljer att lyssna på andra. 

Vet du hur du är? Det kan vara bra att ta reda på det. En karaktär någonstans på mittskalan är nog bra. 

Leave a Reply

