Spelar det någon roll? 

Har precis spenderat en vecka på ett underbart ställe,Marocco! Där livet verkligen går i slowmotion! Ingen stressar man tar dagen som den kommer. Underbar härlig attityd, den skulle tyvärr aldrig hålla i Stockholm. Här springer alla jämt i stort sett. Man har bråttom till allt, fast har man det egentligen? 

Beställde massage och fick tid 15:30; 16:00 dök hon upp med ett lätt sorry! Hennes verksamhet hade förmodligen inte blommat här i Sverige. Men på något sätt gillar jag attityden. Mitt resesällskap var ytterst stressade av att guiden inte gick snabbare nog genom Marrakesh gator och att han dessutom pratade alldeles mycket. Är vi inte på semester? Är det inte nu vi har tid att bara vara? Mannen drömde massor under hela veckan pga av en understimulerad hjärna (enligt honomsjälv) måste det vara action hela tiden? 

Kanske har tiden (utan jobb) gjort mig förslappad och lite intelligentsbefriad eller så har jag helt enkelt förlängt mitt liv med ett par månader pga lägre kortisol, mindre stresshormoner. Fast jag är faktiskt uttråkad och less på samma gång, jag vill ju ha saker att göra men helst under några få timmar per dag, när jag själv vill. Hmm vilken arbetsgivare annat än mig själv skulle tycka det vore OK? 

Tror vi alla skulle må så mycket bättre av att bara stanna upp, tänka efter och leva lite i nuet. Inte för att du behöver vara mindfull hela tiden. Man kanske inte behöver stå och tänka på hur det känns att hålla diskborsten när man väl gör det. Men att stanna upp i sina egna tankar, bromsa lite och bara känna och reflekera vad det är man egentligen tänker. 

Tycker mina egna tankar kan skrämma mig ibland, mycket negativa självkritiska tankar. Varför det egentligen? Jag är bra, och duktig behöver bara övertyga mig själv om det. Och förresten varför behöver jag vara duktig och superbra? Är det inte bra att vara bara vara sig själv? Att bejaka sig själv? Inse att man är unik och har massor att ge dem som behagar att lyssna och ta emot? 

Reflektera och njut, i den mån ni klarar av

 Atlasbergen🌺  
 

Leave a Reply

