Dagens dilemma, vara eller inte

Under tiden jag nu har varit “ofrivillig” hemmafru pga arbetslöshet har jag hunnit fundera en heldel. Jag blev av med jobbet via en omorganisation inget eget val med andra ord. Jag är med facit i hand en person som trivs bäst med att ha ett arbete. Självklart blir ju ledigheten till det man gör det och jag har kanske inte nyttjat min tid optimalt. Jag startade inte ett eget ftg, jag lärde mig inte ett nytt språk. Jag har bara varit hemmafru med allt som det innebär och framför allt har jag sökt jobb, jobb jobb.

Jag fick ett jobb tillslut, jag lever lite igen på mina egna premisser. Med det menar jag verkligen inte att jag inte lever när jag är hemma tvärtom det är där jag laddar. Men för en vuxen kvinna i 40-års åldern behöver jag även annan stimulans än att vika tvätt, laga mat och organisera allas aktiviteter. 

Nu har jag arbetat i snart 3 månader och omställningen har varit enorm. Tyvärr inte till det bättre på vissa plan vilket jag tycker är synd. Det är bara att inse att allt blir inte alltid som man tänkt och förmodligen kommer något bra ut ur allt det här så småningom. Men jag kan fortfarande inte slutas förvånas över hur vi kvinnor fortfarande i stor utsträckning blir lidande. 

Blir både ledsen och arg. Arg mest på mig själv för att jag inte ställde mig upp och sa ifrån innan det hade gått för långt. Det är tufft idag för alla, för vi vill så mycket, det var enklare förr när valmöjligheten och vetskapen om valmöjligheten inte fanns. Men jag tror för den skull inte att vi var lyckligare, vilket fall som helst inte vi kvinnor. 

Hoppas för mina döttrar skull att vi som banar vägen nu ändå gör dem en tjänst. Att vi ställer saker på sin spets och att det ur det föds något bra. Efter mörkret kommer ljuset 🌟


Leave a Reply

