Alltid vara perfekt

Dagens dilemma? Jag fajtas alltid med dåligt samvete för det ena och det andra, förstår verkligen inte varför? Visst har jag gjort saker som har varit fel, flera gånger, jag har sårat andra, andra har sårat mig. Inget är svart eller vitt, tror man måste inse att man faktiskt inte gör saker för att man har en dålig uppståt eller att man planerat göra något fel. MEN, varför ska man vara så hård mot sig själv hela tiden? Varför ska så många med mig alltid sträva efter perfektionism, varför ska vi vara så hårda mot oss själva? Speciellt kvinnor. Vi gör det för att bevis adels för omvärlden att vi faktiskt kan men även för oss själva och för våra barn. Hur förs detta över till våra barn? Är det inte bättre att ställa sig upp och säga! Det är OK, var inte så hård mot dig själv, älska dig själv för det som gick rätt i livet och förlåt dig själv för det som gick fel. Ingen har heller rätt att ha någon åsikt om detta.

Jag håller dock med om att man ska ta ansvar för sina handlingar och även det har vi säkert misslyckats med. Men i värld som blir mer och mer ond, handlar det då inte om att kunna hjälpa varandra? Nu tar jag mitt ansvar jag gör som är rätt och det är svårt men känns ändå rätt.

Många kommer bli sårade på vägen tyvärr..

 

Leave a Reply

